Kun for medlemmer:
Spar på alt
Altid gratis fragt
Spar ekstra med BonusCash
Kun for medlemmer:
Spar på alt
Altid gratis fragt
Spar ekstra med BonusCash
Sådan skal en mand dufte

Sådan skal en mand dufte

Af Procter & Gamble, Gillette
I 2. del af interviewet med Zerlina Dubois, får du et unikt indblik i tendenserne inden for parfume til mænd og signaturduften King C. Gillette.

Mesterparfumer Zerlina Dubois er blandt den bedste håndfuld af kun få hundrede mesterparfumører i verden. Hun er uddannet fra den prestigefyldte Roure Parfume School i Grasse, Frankrig, og har mere end hundrede dufte på markedet. Læs hendes bud på, hvad en mand skal lugte af i dag – og hvordan King C. Gillette kan bidrage. 

Mangler du at læse 1. del af interviewet? Læs det her 

Det virker indlysende, at forskellene i de personlige plejeprodukter, der markedsføres til mænd, mest handler om emballage og duft. Hvad skal en mand så lugte af? Hvad lugter maskulint egentlig af?  

Gode spørgsmål.  

Duften i produkter til mænd blev ikke engang anset for at være værd at nævne før 1960'erne, da en reklame for Gillettes Sun Up aftershave beskrev duften som "frisk og livlig" og hævdede, at kvinder også ville kunne lide den. For det meste har duftdesignet til produkter til personlig pleje, der markedsføres til mænd, været en selvbegrænsende mulighed. Så længe maskulinitet blev defineret som robust, frisk, skarp eller læderagtig, hvorfor skulle en mand så have lyst til at dufte af noget andet? Dette er blevet hjulpet på vej af det faktum, at den definerende maskuline duft, den klassiske fougerè med bergamot, geranium/lavendel og egetræsmos, har været kendt siden slutningen af 1800-tallet!  

Så en del af svaret er, at duften af "maskulin" ændrer sig i takt med holdningerne til og om mænd. Fougerè bruges stadig som basis for de fleste mandlige dufte, men den enkle og træagtige duft har udviklet sig til at omfatte sødere, citrusagtige noter - selv cremet vanilje og frisk lavendel. Det er utroligt, hvad en fyrs fyr kan beslutte sig for at dufte efter i disse dage! Dette er naturligvis primært drevet af alder. Generation Y og Z, eller de født efter 1980, er dem, der omdefinerer kønsreglerne. De sociale medier giver en masse stress til situationen, men de giver også en enorm støtte til folk til at omfavne deres egen individualitet. Mænd gør sig bemærket med den måde, de holder eller plejer deres skæg og ansigtshår på. Det betyder, at de er meget mere bevidste om og har brug for f.eks. fugtighedscremer end tidligere.  

Typisk ser man tendenser inden for parfume opstå i en bestemt rækkefølge: fine dufte, derefter hudpleje, derefter krops- og hårpleje og til sidst antiperspiranter og deodoranter. Vi er stadig ved at lære, at der er et stort uudnyttet potentiale inden for duftområdet for mænd. Det er en kæmpe mulighed at få det rigtige til mænd og skæg. Forskellen her - med KCG-duften - er, at vi ikke ventede på, at disse dufttrends til sidst ville sive ned fra en fin duftkategori. Vi designede bevidst noget, der allerede kunne betragtes som en fin duft til lanceringen af sortimentet.  

Hvordan virker den?  

Vi ved fra vores forskning og erfaring, at en mands skæg kan dufte på mange forskellige måder. De dufte, du vil finde i dagens skægplejeprodukter, vil være en lidt skubbet maskulin version af de vanilje-, blomster-, peber- og citrusdufte, som de nyere generationer er åbne over for.  

Husk på, at hvordan et skæg dufter i sidste ende afhænger af, hvordan duften er konstrueret og formuleret i produktet. Magien sker, når du opbygger en duft med top-, mellem- og basisnoter. Topnoterne er flygtige, hvilket betyder, at de er det første, du lægger mærke til, selv før du bruger produktet. Det første indtryk er der for at skabe en stemning af tillid og glæde hos brugeren. Duftens kerneduft opstår, når produktet bruges og interagerer med din krop. Dette styrker visdommen i dit valg ved at lade dig vide, at produktet fungerer ganske godt. Basenoter bliver hængende, så andre kan lugte og identificere dem.  

lm11gillette2-1-2021-11-11-143212.jpg

Et overskæg kræver hårdt arbejde – og duft 

Hmmm, og har skæghår brug for lidt ekstra hjælp til at dufte godt?  

Lad os bare sige, at på grund af mængden af hår og nærheden til munden er der i løbet af en dag masser af muligheder for, at en mands skæg beholder yderligere lugte.  

Et skæg kommer ikke til at se, føle eller lugte godt ud uden lidt arbejde. For det første er skæghår dobbelt så tykt som hovedhår. Tætheden og vækstmønstret kan variere meget. Det kan være krøllet eller glat. Desuden har fyre en masse forskellige måder at bære skæg på. Burley-bryggerskæg, skæg med 10 o’clock shadow, kort og sødt, hage og skægbuer, en stor gammel skægstubbe - du kan vælge. Så udfordringerne ved trimning og pleje kan være meget forskellige. Og glem ikke, at med skæg er det også blevet mere kompliceret at barbere sig med skæg. Der er måske mindre have at slå græs, men du skal vide, hvor du skal stoppe.  

En fordel ved ansigtsbarbering, som mænd ofte overser, er, hvor meget dybdegående en rensning det Barbergeler skal f.eks. holde fugten i skæghårene, så de forbliver hævede og lettere at klippe, samtidig med at barberbladene glider let hen over huden med minimal irritation.  

Skæg- og ansigtsvask handler om et hurtigt og fyldigt skum og en nem skylning. Milde rengøringsmidler kombineres med hårbalsam og olier for at efterlade skæghåret blødt og smidigt. En klat mentol efterlader huden under skægget kølig og opfrisket.  

Balsam og olier er beregnet til pleje og efterbehandling. I bund og grund får skægget til at føles let, glat, blødt og sundt at se ud.


Derfor hænger parfume sammen med skægpleje 

Du er en af en sjælden race - en af de meget få mesterparfumører på hele planeten. På baggrund af det, du ved, hvor passer parfume ind i alt dette?  

Parfume er i bund og grund det hele. Lugten er vel nok den mest kraftfulde af menneskets sanser. Den er i hvert fald mest forbundet med at udløse minder, følelser og påvirke sindstilstanden. Den gennemsnitlige næse er i stand til at genkende omkring 10.000 forskellige lugte. Når vi ønsker at være attraktive, hvilket er stort set hele tiden, tror vi, at det handler om, hvordan vi ser ud. Men lugten er i virkeligheden det, der får os til at opnå det, ikke kun for andre mennesker, men også i vores eget sind. At dufte godt giver os selvtillid til at være os selv og åbne os op for verden. Så du kan se, hvordan den helt rigtige duft kan gøre hele forskellen i et personlig plejeprodukt - som jeg sagde før - især et, der kommer lige under din næse!  

Duft handler bestemt om duft, men det handler også om, hvordan molekyler, der stammer fra naturen på bæredygtig vis kan frigives på en kontrolleret måde i produkter, som folk bruger hver dag. Procter & Gamble har årtiers erfaring med at fremstille dufte som KCG, der virker godt på alle typer mænd med alle typer hud og hår. Det er os, der sørger for, at mænd er udstyret med en duft, der vil tjene dem på alle de rigtige måder.  

Så du mener altså, at duft er lige så vigtig for mænd som for kvinder?  

Ja. Absolut.  

Ville du sige, at det er vigtigere som differentieringsfaktor end hvor godt noget faktisk virker?  

Det er alt sammen vigtigt. Et produkt skal fungere, hvis producenten forventer, at nogen vil købe det mere end én gang. Gillette har ry for omfattende test og innovation, når det gælder om at give en bedre barberingsoplevelse. Det er en udbredt opfattelse, at mænd gerne vil vide, hvordan tingene virker, og at de derefter bruger denne viden til at understøtte den overbevisning, at de baserer deres købsbeslutning på rationelle vilkår. Vi ved alle, at dette er en generalisering. Men vi ved også, hvordan dufte fungerer. Mænd vil måske stadig gerne være sikre på at træffe en rationel beslutning, men tilstedeværelsen af den rigtige duft vil føre dem til denne konklusion lige så sikkert som alt det, de læser eller hører om produktet.


En duft hævet over parfumetrends 

Lad os tale specifikt om den duft, du har skabt.  

Jeg nævnte tidligere magien ved at designe med top-, mellem- og basisnoter. Duften blev nøje afbalanceret for at være mest effektiv til hver type skægplejeprodukt. Vaskemidler og balsam skylles af, så du ønsker, at duften skal aktiveres med vand. Balsam og olier er designet til at blive på, så duften skal blive hængende uden at være overvældende. Der er også en række ønskede taktile oplevelser, der ledsager barbering og skægforberedelse - forfriskende, kølende, blødgørende, lethed. Signaturduften er designet til at supplere alle disse overvejelser.  

Hvordan dufter den? Lad mig prøve at beskrive det på denne måde: Tag Pink Pepper, frisk knust mynte og italiensk bergamot i den ene hånd. Ingefær, kardemomme, nellike og kanel i den anden hånd. Gnid dem hurtigt sammen og snus til dem. Det er åbningen, et friskt, men komplekst første indtryk, fuld af løfte og energi. KCG's hjertenoter er fed, et lignende kontrastfyldt samspil af geranium og fransk lavendel med vanilje bourbonolie, salvie og jasmin. Her giver labdanumolie en nuance af blødt læder og Lily of the Valley et strejf af elegance. Læderagtige noter bliver hængende og går over i den lette moskus fra asiatisk patchouliolie, som er et fremragende supplement til den cremede vanilje, mandel og solvarmt hø fra ækvatorial tonkabønne. Den resulterende duft er bestemt maskulin, men med nok overraskelser til at efterlade dig åben for alt, hvad der venter dig.  

Med King C. Gillette følte vi, at det var vigtigt at designe en duft, der mindede om arven fra den fine skægbæring, en slags kønsminde, der bringer en følelse af ritual og håndværk tilbage til moderne skægpleje. Men vi gjorde det på en måde, som enhver moderne fyr kan eje, når han går ud i byen om aftenen.  

Vi ved, at du kan se langt ind i fremtidens dufttrends. Er der noget, du kan fortælle os om, noget, vi skal kigge efter og blive begejstrede for?  

Verden bevæger sig hurtigere end nogensinde før. I duftverdenen er vi i stand til at identificere brede tendenser, men integrationshastigheden accelererer, og rækkefølgen af integrationen - hvilken kategori af forbrugerprodukter der kan føre en bestemt tendens - er ved at ændre sig. I disse dage kan duftene, der får dig til at sige "Åh, jeg elsker det", komme fra alle steder og til enhver tid. Lige nu ser vi dufte, der stammer fra tendenser inden for mad, drikkevarer og cocktailmixologi. Når vi tænker på dufte, produkter og mennesker, skal vi være åbne over for enhver forbrugeroplevelse, der passer godt ind.  

En ting kan du regne med: unisex i parfumer er kommet for at blive. Der vil altid være et strejf af maskulinitet eller femininitet i dufte, men strejfene vil blive mindre, og der er ikke længere nogen dufte eller ingredienser, der er forbudt for mænd eller kvinder.  

Kønsskiftet og skiftende roller i hjemmet og på arbejdspladsen er drivkraften bag det boom, der er sket inden for mandlig pleje. Denne brede tendens vil også tage til i styrke. For mænd er hele kategorien af førsteklasses kropsplejeprodukter i hastig vækst. Barbering og skægpleje af høj kvalitet er blot begyndelsen. Traditionelt feminine hudplejeprodukter som makeup, masker og fugtighedscremer bliver omdannet til mænd og får nye mærker. Ændringer i mænds vaner, adfærd og forhold specialiserer yderligere mandlig personlig pleje i form af fugtighedscremer til tatoveringer, bodyscrubs og vaskemidler og sprays til kønsorganer.  

Vi er vidne til en hurtig udvikling i sociale møder, personlig identitet og selvopfattelse. Det spændende er, at dette betyder, at det kreative rum for, hvad der er muligt i duftverdenen, kun vil blive udvidet! 

lm11gillette2-2021-11-11-143909.jpg